Umivanje rok pri sveti maši
Bil je čas, ko so verniki prinesli k sveti maši praktične darove: kruh, sadje, poljske pridelke, male živali, vino, olje in druge dobrine. Pri darovanju je vsak svoj dar prinesel k oltarju. Duhovnik je te darove sprejemal in jih polagal ob oltar. Ko so vsi verniki izročili prinesene dobrine, si je duhovnik umil roke. V določenih obdobjih je imel na roki za zapestjem privezano neke vrste »brisačo«, da si je obrisal umite mokre roke. Kasneje, ko verniki niso več prinašali materialnih darov, ampak so darovali denar, je imel duhovnik na roki tako imenovani manípel. To je bil na roko za zapestje nataknjen podolgovat del bogoslužnega oblačila, enake barve kot mašni plašč, ki je simboliziral nekdanjo »brisačo«. Po drugem vatikanskem koncilu duhovnik tega dela bogoslužnega »prtička« na roki nima več.
Duhovnik si pri sveti maši umije roke v simboličnem pomenu. Ko mu ministrant vlije na roki malo vode, duhovnik moli; Izmij, Gospod, mojo krivdo in očisti me grehov.
Gre za molitev, da bi Bog duhovniku »očistil« dušo, da bi s čistim srcem daroval sveto mašo. Telesno umivanje simbolizira duhovno očiščenje. To je prošnja, naj mu Bog »izmije« iz duše grehe, da bo duhovno očiščen daroval sveto mašo.
Nekoč je bilo umivanje rok pri sveti maši potrebno zato, ker so bile roke na zunaj umazane, sedaj pa je umivanje prošnja, da bi Bog očistil dušo, če je omadeževana z malimi grehi.
Milan Grden